Amalan Gotong Royong
DUA
6022 KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM ISLAM
TAJUK E-FOLIO :
AMALAN GOTONG-ROYONG DAPAT MENGERATKAN HUBUNGAN
SILATURRAHIM DI KALANGAN KAUM
AHLI KUMPULAN:
M. SYAHMI DINIE BIN ZULIKI 02DKA15F1104
M. SYAFIQ BIN ISHAK 02DKA15F1026
M. ZAIIRUL HAIIKAL BIN CHE
ZAINUDDIN 02DKA15F1102
HAFIZ SHAHIR BIN OSMAN 02DKA15F1159
M. HANIF BIN KAMAL 02DKA15F1042
AHMAD NAZIM BIN MUSANIFF 02DKA15F1167
PENGENALAN
Pada masa kini, isu-isu yang berkaitan
dengan aktiviti gotong-royong kerap menjadi perbualan masyarakat. Aktiviti gotong-royong
banyak mendatangkan kebaikan kepada masyarakat contohnya mengeratkan hubungan silaturrahim
dikalangan masyarakat yang berlainan bangsa. Gotong-royong juga adalah suatu
aktiviti kemasyarakatan yang mewujudkan nilai-nilai murni seperti amalan tolong-menolong
dan kerjasama. Seperti pepatah berkata “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”.
LANGKAH-LANGKAH MEMUPUK PERPADUAN MELALUI AKTIVITI
GOTONG ROYONG
Dewasa kini, amalan gotong-royong
kian dipandang remeh akibat daripada masyarakat lebih mengutamakan kepentingan
diri sendiri. Dari bangku sekolah, amalan gotong-royong ini diterapkan supaya
kerja murni bermasyarakat ini akan terus lestari seiring dengan kemajuan negara.
Ibubapa juga menjadi tonggak utama dalam mendidik anak-anak untuk berinteraksi
dengan masyarakat luar serta kejiranan mereka. Keberadaan mereka dihargai dan
dimanfaatkan oleh masyarakat dalam usaha melaksanakan sesuatu yang bermanfaat
demi kesejahteraan umum.
Secara umum, para pendidik bertindak
sebagai penasihat kepada pelajar-pelajar khususnya dalam aspek menguruskan
kerja-kerja berkumpulan. Badan-badan kerajaan atau sukarelawan harus bergerak
lebih efisien dalam usaha meningkatkan semangat gotong-royong. Forum serta kempen
kejiranan yang tersusun dan berkala boleh diusahakan sebagai satu inisiatif
dalam menyebarkan maklumat tentang kepentingan gotong-royong. Turut disertakan bersama-sama
masyarakat setempat dalam membantu aktiviti gotong-royong. Contohnya, pertubuhan
sukarelawan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS) bekerjasama dengan
warga setempat seperti pembersihan kawasan masjid dan sekitar perumahan
ditambah pula dengan aktiviti mengecat dan sebagainya.
KEBAIKAN AMALAN
GOTONG-ROYONG
Antara
kebaikan aktiviti gotong-royong adalah dapat mewujudkan semangat kerjasama
antara masyarakat serta kaum sebagai contoh memupuk semangat kejiranan di
sekitar perumahan yang berbilang kaum. Ini juga memberi impak kepada masyarakat
bahawa kerja-kerja berat akan mampu dilaksanakan sekiranya semangat bersatu
padu masyarakat turun memberikan bantuan untuk melaksanakan gotong-royong. Gerakan
kerja berkelompok seperti gotong-royong ini sangat penting dalam memupuk
semangat kejiranan antara kaum dalam sesuatu kawasan. Hal ini dilihat kerana
kesan daripada aktiviti ini memberikan satu suntikan baru tentang konsep bekerjasama
antara masyarakat terutama dikawasan urbanisasi.
Bergotong-royong
juga boleh disifatkan sebgai suatu aktiviti riadah keluarga atau masayrakat
setempat dalam membersihkan dan mempercantikkan kawasan tempat tinggal serta
persekitaran. Dengan amalan
kemasyarakatan ini, tempat tinggal kita tidak akan menjadi sekadar ‘indah
khabar dari rupa’. Sebab pentingnya aktiviti ini adalah dapat mengelakkan diri
daripada terkena penyakit sebagai contoh Aedes disamping menjaga kawasan
persekitaran.
Aktiviti
seperti ini sangatlah berfaedah dan haruslah diamalkan oleh masyarakat tanpa
mengira kaum dan bangsa seseorang. Tidak mengira umur usaha menjalankan
gotong-royong ini hendaklah dilakukan selalu untuk menampakkan ciri-ciri
masyarakat yang prihatin. Oleh itu, aktiviti seperti ini harus dipraktikan dari
kecil seperti ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’ agar menjadi ikutan. Gotong-royong
ini juga satu langkah yang baik untuk mengkekalkan kesihatan kerana ini adalah
aktiviti yang sihat disamping dapat berpeluh dan menghirup udara.
Dalam
Islam kebersihan adalah penting sama ada pada diri mahupun persekitaran. Tidak
hairanlah agama lain juga turut menerapkan amalan kebersihan kerana ia
melambangkan kesucian agama sendiri termasuklah agama Islam. ‘Kebersihan itu sebahagian
daripada iman’ sudah menjadi tema bagi orang-orang Islam. Ini juga menunjukkan
bahawa kebersihan bukanlah suatu yang tidak penting. Oleh itu, gotong-royong sangatlah penting untuk membentuk
personaliti dalam hidup bermasyarakat
tidak mengira kaum bahkan agama itu sendiri.
USAHA-USAHA MEWUJUDKAN
PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA MELALUI AKTIVITI GOTONG ROYONG
Usaha-usaha
yang dilakukan dalam mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat adalah
dengan menggalakkan aktiviti gotong-royong. Aktiviti seperti ini dapat
mengeratkan masyarakat untuk sama-sama bekerjasama dalam bergotong-royong
kawasan persekitaran. Di samping itu, aktiviti ini dapat memupuk semangat
saling membantu untuk membersihkan kawasan persekitaran tempat tinggal sesuai
dengan slogan “Negara Bersih Rakyat Sihat”. Sebagai contoh, aktiviti
gotong-royong yang boleh dijalankan ialah kerja-kerja membersihkan kawasan
perumahan, taman permainan, tanah perkuburan dan sebagainya.
SEMANGAT GOTONG-ROYONG
Masyarakat
pada hari ini bersikap materialistik sehingga amalan hidup bermasyarakat
seperti bergotong-royong dipinggirkan.
Pada
era globalisasi ini, masyarakat terdorong untuk mengutamakan kekayaan dan
kekuasaan dalam mengejar arus kemodenan perdana kerana taraf hidup yang semakin
meningkat. Masyarakat sanggup bekerja keras siang dan malam untuk mengumpul
kekayaan sehingga terabai nilai-nilai murni yang pernah menjadi amalan
masyarakat pada suatu ketika dahulu. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng
kerana masalah ini boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara. Oleh
itu, pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk menyemarakkan kembali aktiviti
bergotong-royong. Malangnya, usaha tersebut tidak mendapat sambutan daripada
masyarakat sendiri. Jika ditinjau dengan mendalam, masyarakat menghadapi
beberapa halangan untuk menghadiri aktiviti-aktiviti bermasyarakat khususnya
amalan bergotong-royong.
Antara
halangan yang dihadapi oleh masyarakat untuk melibatkan diri dalam aktiviti
bergotong-royong ialah kehidupan masyarakat yang sibuk berkerjaya. Masyarakat
pada hari ini lebih moden berbanding dahulu seiring dengan peredaran zaman.
Masyarakat yang tinggal di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur khususnya
berfikiran lebih terbuka dan bersifat materialistik. Masyarakat menilai dari
segi penampilan luaran dan mengamalkan sikap ‘bagai enau di dalam belukar
melepaskan pucuk masing-masing’. Seseorang itu dinilai dari segi jenama
pakaian, jenis kereta, jenis rumah, jawatan dalam pekerjaan dan tahap pengaruh
dalam bidang masing-masing.
Sehubungan
dengan itu, masyarakat berlumba-lumba membanting tulang mengumpul kekuasaan
untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing. Akibat daripada budaya pemikiran
tersebut, kebanyakan masyarakat yang tinggal di kota raya mempunyai karier yang
sibuk kerana rata-rata menjawat pekerjaan yang profesional seperti ahli
perniagaan, peguam dan akauntan. Selain itu, bukan kaum lelaki sahaja yang
keluar mencari nafkah bahkan kaum wanita turut ikut serta. Taraf kaum wanita
dikatakan ‘berdiri sama tinggi duduk sama rendah’ dengan kaum lelaki dalam alam
kerjaya. Ini dapat dibuktikan apabila kaum wanita diberi kepercayaan untuk
menjawat pangkat yang tinggi dalam sesebuah firma besar. Lantaran itu, rutin
harian banyak dihabiskan di tempat kerja berbanding di rumah. Kesan daripada
itu, walaupun kegiatan bergotong-royong diadakan di tempat kediaman
masing-masing tetapi amalan bergotong-royong tiada sambutan kerana
masing-masing tiada di rumah. Malang lagi, ada yang langsung tidak mengambil
peduli persekitaran sehingga tidak mengetahui adanya kegiatan bergotong-royong
ini. Oleh itu, kita dapat simpulkan bahawa kesibukan dalam kerjaya menjadi
penghalang kepada amalan bergotng-royong.
Institusi
rukun tetangga yang tidak berfungsi juga merupakan salah satu daripada halangan
kepada amalan bergotong-royong. Institusi rukun tetangga ditubuhkan untuk
memelihara keamanan dan kesejahteraan kawasan kediaman akan tetapi kemudahan
ini tidak digunakan sebaiknya.
Pada
suatu ketika dahulu, institusi rukun tetangga bergerak secara aktif yang
diketuai oleh penghulu kampung. Organisasi ini juga melibatkan golongan
pemuda-pemudi selain daripada golongan yang lebih tua. Secara tidak langsung,
golongan muda dapat bekerjasama dan mengeratkan silaturrahim dengan golongan
tua seperti yang diuar-uarkan dalam kempen di televisyen iaitu ‘yang tua dihormati
yang muda disayangi’. Pada setiap malam, penghulu akan mengadakan mesyuarat di
balai raya untuk membincangkan keselamatan dan aktiviti-aktiviti yang akan
dilaksanakan. Melalui itu, amalan seperti bergotong-royong dapat dijalankan dan
masyarakat juga berpeluang untuk bergaul mesra. Apabila zaman telah berubah,
kehidupan masyarakat juga mengalami anjakan paradigma. Kini, organisasi ini
hampir tidak bergerak lagi kerana tiada pelapis untuk mengendalikannya. Orang
muda sibuk berkerjaya sehingga ke luar negara kerana tawaran pendapatan yang
lumayan. Ini memberi gambaran awal kepada kita bahawa golongan muda lebih
memandang ganjaran untuk melakukan sesuatu. Oleh itu, mereka tidak berminat
mengendalikan institusi rukun tetangga yang tidak memberi pulangan hasil.
Sebagai hasilnya, keruntuhan institusi rukun tetangga memberi pengaruh yang
besar kepada amalan bergotong-royong.
Kita
tidak dapat menafikan bahawa banyak kebaikan yang diperoleh oleh masyarakat
daripada amalan bergotong-royong. Menyedari hal ini, kerajaan berusaha untuk
menanam kembali amalan ini dalam kalangan masyarakat. Sehubungan dengan itu,
kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif untuk menarik perhatian dan
minat masyarakat terhadap amalan bergotong-royong.
Antaranya ialah melaksanakan kempen dengan berkesan. Kempen ini bertujuan untuk menyedarkan masyarakat tentang kepentingan bergotong-royong serta sebagai rangsangan untuk melibatkan masyarakat dalam amalan ini. Untuk memastikan kempen ini benar-benar berjaya, peranan media massa dan media cetak sangat penting. Media elektronik boleh menghebahkan kempen ini di dalam televisyen, radio dan suratkhabar agar masyarakat terdedah dengan maklumat tersebut secara meluas. Walaupun kempen seperti ‘cintailah sungai kita’ dan ‘jom hapuskan aedes’ merupakan aspek kesihatan dan alam sekitar tetapi kempen ini secara tidak langsung menuntut masyarakat untuk bergotong-royong. Contohnya, kempen ‘jom hapuskan aedes’ memerlukan masyarakat untuk bergotong-royong membersihkan kawasan tempat pembiakan aedes iaitu di longkang atau daun-daun kering di sekitar kawasan rumah. Kempen-kempen tersebut dilihat berkesan kerana masyarakat mula berjinak-jinak dengan amalan tersebut di samping untuk menjaga kebersihan. Kejayaan kempen ini terhasil di atas kerjasama media elektronik dan juga kerajaan seperti bak kata pepatah ‘yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing’ yang akhirnya membuahkan hasil.
Antaranya ialah melaksanakan kempen dengan berkesan. Kempen ini bertujuan untuk menyedarkan masyarakat tentang kepentingan bergotong-royong serta sebagai rangsangan untuk melibatkan masyarakat dalam amalan ini. Untuk memastikan kempen ini benar-benar berjaya, peranan media massa dan media cetak sangat penting. Media elektronik boleh menghebahkan kempen ini di dalam televisyen, radio dan suratkhabar agar masyarakat terdedah dengan maklumat tersebut secara meluas. Walaupun kempen seperti ‘cintailah sungai kita’ dan ‘jom hapuskan aedes’ merupakan aspek kesihatan dan alam sekitar tetapi kempen ini secara tidak langsung menuntut masyarakat untuk bergotong-royong. Contohnya, kempen ‘jom hapuskan aedes’ memerlukan masyarakat untuk bergotong-royong membersihkan kawasan tempat pembiakan aedes iaitu di longkang atau daun-daun kering di sekitar kawasan rumah. Kempen-kempen tersebut dilihat berkesan kerana masyarakat mula berjinak-jinak dengan amalan tersebut di samping untuk menjaga kebersihan. Kejayaan kempen ini terhasil di atas kerjasama media elektronik dan juga kerajaan seperti bak kata pepatah ‘yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing’ yang akhirnya membuahkan hasil.
Bak
kata pepatah ‘melentur buluh biar dari rebungnya’. Oleh itu, untuk memastikan
masyarakat pada generasi akan datang agar tidak ketandusan nilai ini, langkah
seperti penerapan dalam pendidikan di sekolah wajar dilaksanakan untuk menyemai
amalan ini dari peringkat awal lagi. Dalam pendidikan, amalan ini dapat ditanam
melalui mata pelajaran seperti pendidikan moral dan sivik kewarganegaraan.
Melalui mata pelajaran tersebut, pelajar didedahkan dengan kepentingan
nilai-nilai murni dan mengaplikasikan nilai tersebut dalam kehidupan. Guru
memberi pendedahan dan penerangan tentang nilai-nilai murni tersebut dan
menjalankan pelbagai aktiviti untuk mendekatkan para pelajar dengan amalan
nilai-nilai murni. Selain itu, sekolah juga memain peranan penting untuk
menggalakkan pelajar supaya bergotong-royong. Pada hari yang tertentu seperti
Hari Guru, Hari Sukan dan pekhemahan pasukan beruniform, sekolah menetapkan
pelajar dan guru untuk bergotong-royong membersihkan kawasan sekolah. Secara
tidak langsung, para pelajar dipupuk amalan ini sejak dari bangku sekolah dan
akan diteruskan sehingga dewasa dalam komuniti masyarakat. Oleh yang sedemikian,
langkah menerapkan nilai ini dalam pendidikan oleh kerajaan harus dipuji.
Langkah
yang lain untuk menanam nilai ini dalam diri masyarakat ialah penglibatan dari
badan bukan kerajaan(NGO) dengan lebih giat. Badan NGO boleh turun padang untuk
membantu kerajaan menarik minat masyarakat dalam amalan gotong-royong. Untuk
merealisasikan harapan kerajaan mewujudkan masyarakat bergotong-royong,
syarikat swasta boleh menganjurkan pertandingan kampung tercantik dengan
ganjaran lumayan kepada pemenang. Dengan cara itu, masyarakat lebih tertarik
untuk menyertainya dan mula bergotong-royong mencantikkan kawasan perkampungan.
Perlibatan badan NGO yang lebih giat dan aktif dapat menunjukkan kepada
masyarakat betapa pentingnya amalan tersebut dalam kehidupan komuniti. Melalui
itu, masyarakat diharapkan mendapat mesej yang dibawa oleh kerajaan untuk
mempergiat amalan ini.
Secara
tuntasnya, amalan bergotong-royong ini sangat penting dalam kehidupan
bermasyarakat sehingga kerajaan mengambil beberapa inisiatif untuk menghidupkan
kembali amalan tersebut. Kerajaan boleh mengguna kaedah yang lain dan lebih
kreatif untuk memikat masyarakat. Jika amalan ini terus terkubur, masyarakat
akan hidup dalam keadaan tidak aman dan sengsara. Sehubungan dengan itu,
masyarakat harus bermula dari sekarang untuk mengubah diri agar amalan ini
dipraktikkan sehingga akan datang dan dianggap amalan yang ‘tak basah dek
hujan, tak lekang dek panas’. Sebagai penutup wacana, marilah kita belajar
amalan yang baik ini dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Bak kata
pepatah, ‘yang baik dijadikan teladan,yang buruk dijadikan sempadan’
Comments
Post a Comment